ראיון מיוחד עם עמי אופנועים

ראיון מיוחד עם עמי אופנועים

עמי גבריאל, נשוי, איש משפחה רק בן 27 וכבר הופך עולמות, עמי הוא הבעלים של מוסך עמי אופנועים ברמת גן.

אני סקרן. מה היה הכלי הראשון עליו רכבת?

YZ125 שתי פעימות כשהייתי בן 13.

אז, אתה רוכב בעיקר שטח?

כן בעיקר שטח, אני אוהב לרכב ולא משנה לי על איזה כלי, אפילו 50 סמ"ק. אני אוהב את כולם. אבל החיבור הרגשי, הוא יותר לשטח, אני רוכב בעיקר שטח וזה יותר אני.

יצא לך להתחרות בשטח?

כן בעבר התחריתי, היה לי רישיון בתוקף, היום כבר לא.

לכל רוכב שמתחרה, יש מספר הכר. יש לך אחד כזה? אם כן, מה הוא והאם יש סיבה למספר?

נכון לעכשיו, אין לי מספר. אבל אם אני אצטרך לשים מספר, זה יהיה 7 בהשראת רוכב המוטוקרוס  James Stewart. המספר שלו זה 7 הוא רוכב מדהים ואני מעריץ אותו. כרגע הוא רוכב על סוזוקי RM. בעבר הוא היה בקבוצת ימאהה רכוב על הyz. ומעבר לזה, מאז שאני ילד קטן, אני אוהב את המספר 7.

כבעלים של מוסך, וכמכונאי, מה הבעיה הכי נפוצה בדו גלגלי?

אי-אפשר להצביע על משהו ספציפי. יכול להיות בחורף בעיות חשמל, מים שנכנסו ופגעו בחוטי חשמל גורמים לקצר. ובקיץ, כשהמנועים מתחממים.

איזה חלק באופנוע אתה הכי אוהב לתקן?

מנועים ולמה? כי בשביל זה אני פה, בשביל לעשות את העבודה על הצד הכי טוב שיש. לעשות מנוע, כל אחד יכול. לעשות מנוע כמו שצריך, לא כל אחד יכול.

איך אתה מגדיר "לעשות מנוע" נכון?

לנקות כמו שצריך, אטמים נכונים ומקוריים, חלפים מקוריים, יישור ראש, כיוון שסטומים, ניקיון השסטומים, הכל ממש לפי הספר. זה משהו שהרבה מוסכים אוהבים לעגל בו פינות ולמה אני אוהב את זה? כי יש לזה תוצאה. אם אתה עושה את זה כמו שצריך, באמת לפי הספר, הוא ייצא באמת מקורי חדש עם 0 קילומטר. תעשה את זה לא כמו שצריך, ייצא לך מנוע לעוד חודש. מנוע זה גם כיף, זה מאתגר. כשמגיע מנוע, אני שמח, אבל הלקוח לא.

בעינך, דו גלגלי זה מסוכן?

בוודאי. מה האחוז שבתאונה הכי קלה אתה תיפול על האדמה מכלי דו גלגלי? אפשר להגיד שזה כמעט 95%, אם לא יותר וכשאתה נופל על האדמה, לא משנה איך תהפוך את זה, אתה נפצע. יכול להיות השריטה הכי קטנה ויכול להיות סתם מכה, כואב לך, נפגעת. אז אם זה מסוכן? כן, הרבה יותר מסוכן מרכב. ברכב אני קורא לזה "יש קופסא שמגנה עליך". גם קופסא יכולה להתהפך, אבל גם אם היא מתהפכת, לא בטוח שיקרה לך משהו. בדו גלגלי, אם אתה מתהפך, כמעט בטוח שיקרה לך משהו. אני לצערי איבדתי שלושה מכרים שלי שהם רכבו על דו גלגלי.

מה לגבי אשתך, היא קשורה איכשהו לאופנועים? איך היא מקבלת את זה שאתה רוכב ובעל מוסך?
לא. היא קצינה בצבא, אין קשר לאופנועים. לא נוסעת על אופנועים וגם לא עולה כמורכבת. היא מקבלת את זה שאני עובד במוסך, מעריכה את העבודה שלי ותומכת בי.

כשהבן שלך יגיע לגיל שאפשר להוציא רישיון לדו גלגלי, אתה תאפשר לו?

זו שאלה שהיום, בתור אבא, אני חושב על זה הרבה. לפני שהייתי אבא, אמרתי בטח, מה, ברור, איזו שאלה? אפילו חשבתי שעוד נצא לטיולים ביחד. היום כשאני אבא, זה מאוד קשה. הוא רואה את אבא שלו, עם אופנועים כל היום, הן כתחביב והן כתעסוקה. אני לא אגיד לו לא, אבל אני אדאג לחנך אותו לרכיבה נכונה ואחראית. כשאחי הקטן רצה להוציא רישיון לא סירבתי אבל ישבתי איתו ימים ולילות והסברתי לו כמה שהכלי הזה מסוכן, שאם בכל זאת הוא יחליט שהוא יבין את הסיכונים, שידע לאן הוא נכנס, לקחתי את אחי הקטן לבית לוינשטין שלושה ימים ברציפות והראתי לו מה הולך שם. הראתי לו מה הולך שם בכדי שידע לאן הוא נכנס, אם הוא בכלל רוצה להיכנס. למרות הכל, הוא הוציא רישיון לאופנוע, רכב שלושה חודשים, החליק איתו פעם אחת ומכר אותו. הוא הבין כמה שהכלי הזה מסוכן! ברגע שאתה מחליק, אתה נפצע, השאלה היא איך. זה יכול להיות רק מכה קטנה או שלא נדע פציעה קשה. כל תאונה הכי קטנה יכולה להיות קטלנית. אותו דבר אני אעשה עם הבן שלי, אם הוא ירצה, אני אדאג שהוא יהיה מחובר יותר לשטח ולא לכביש כי בשטח יש פחות סיכונים לפציעות. כמובן שלא מוטוקרוסים, אלא יותר אינדורו, טיולים וכדומה. וגם אותו אני אקח לבית לוינשטין בכדי שיראה מה יכולות להיות התוצאות, שיכיר ושיראה למה הוא נכנס.

שאלה שנוגעת לכל הרוכבים, נושא הביטוח. מה האימרה שלך בנושא והאם אתה רוצה להעביר משהו לשאר הרוכבים?

הביטוחים זה סכומי עתק. אין ספק. אבל כל ביטוח שאני עושה לעצמי, הוא ללא השתתפות עצמית, חד וחלק.
לפני שנתיים בערך נפלתי עם האופנוע שטח שלי ועשו לי תפרים ברגל, פשוט. תבעתי את הביטוח והוצאתי סכום כסף שיכל לכסות לי שנתיים של ביטוח. אם הייתי עושה עם השתתפות עצמית, שזה 25 אלף שקל, לא הייתי יכול לתבוע. ושלא נדע, אנשים אחרים לעומת זאת, ביטוח עם השתתפות עצמית, ששוברים רגל או יד, הביטוח פשוט מכניס יד לכיס שלך ומוציא משם 25 אלף שקל. זאת אומרת, שאם היה נגרם לך נזק בס"ך 30 אלף שקל, היית רואה מזה רק 5 אלף שקל, על משהו שמגיע לך 30 אלף שקל. האם זה שווה אלף שקל השקל הנוספים בשנה? כן, בהחלט. יש מי שיגיד: "לא, אין לי כסף ואני לא מוכן לשלם למדינה". בסדר, כל אחד וההחלטות שלו. אני מוכן לשלם יותר ולהיות בראש שקט. זה לא מהמקום שלי להעביר מסר, או לשכנע מישהו בנושא הביטוח. כל אחד ודרך החיים שלו, אני לא נכנס לכיס של אף אחד. אני פשוט אומר לו שזה ביטוח חובה, פשוטו כמשמעתו. אתה חייב אותו בשבילך ואם לא בשבילך אז אם במקרה חס וחלילה יקרה משהו למישהו, אתה מכוסה. שלא נדע, אם מישהו פוגע בילד ועושה אותו נכה לכל החיים ואין לו ביטוח, אתה כל החיים תשלם לילד, כל החיים שלך הרוסים. תרתי משמע הרוסים, אתה כל החיים שלך תשלם לו לפיזותרפיות וטיפולים ותרופות ובתי חולים ומה שהוא לא יזדקק לו, כי אין לך ביטוח. זה הכל נופל עליך.

לדעתך, מה הוא החלק הכי חשוב באופנוע?

הכי חשובים בעיני אלו שני דברים. צמיגים וברקסים. תקינות של צמיגים וברקסים יכול להציל חיים מעבר להכל, אלו שני הדברים הכי חשובים בעיני. כשלקוח מגיע אלי למוסך, אלו שני הדברים שאני שם עליהם דגש הכי גבוה.

מה מבדיל אותך משאר המוסכים בארץ? מה עמי אופנועים יכול להציע ששאר המוסכים לא?

אין שוני ביני לבין כל המוסכים בארץ. אני מספר שנים בענף הזה בשביל לדעת איזו רמת שירות יש לנו בארץ ולפי דעתי זו רמת שירות בין הנמוכות בעולם ולדעתי אני בין המוסכים שנותנים את רמת השירות הכי גבוהה בישראל. מה שמבדיל אותי מעבר לשירות זה הגינות ויושר.

מה הטיפ שלך לרוכבים? לחדשים ולכאלו שכבר בעניין?

אתחיל עם אלו שכבר יש להם רשיון וזה הכלי הראשון שלהם: קחו את הכלי שאתם מעוניינים לקנות, לבדיקה לפני קניה. אני נתקל בהמון אנשים שפשוט מאמינים במוכר וברגע שהם מגיעים לטיפול או תיקון, הם מגלים שיש כל כך הרבה בעיות לכלי שאם הם היו יודעים על ליקוים האלה לפני, לא בטוח שהם היו קונים את הכלי או לפחות לא באותו מחיר. בשביל להימנע מטעויות כאלה כדאי לקחת את הכלי לבדיקה של בעל מקצוע. לבדוק אם הכלי עבר תאונות, התאמת מספר מנוע למספר שילדה, לדעת אם המנוע מקורי או לא.

מה שבנוסף אני אשים עליו דגש זה מיגונים! מעיל ממוגן, מגני ברכיים, נעלים מאסיביות ועוד..

חשוב מאוד לא להתעסק עם הפלאפון! יש איזה טרנד חדש, לשים מתקן לפלאפון עם דיבורית על הכידון, רוכבים חושבים שהם ברכב, חושבים שהם בבית. הדיבורית נועדה תכלס לGPS ולשיחות. תשתמשו בזה, לא צריך לשים את הפלאפון מול העיינים! יש לך פלאפון? אתה לא מוריד את הידיים מהכידן ועונה בהלו, נגמר הסיפור. הדיבורית נועדה גם בשביל הGPS בכדי שידריך אותך לאן לרכב.

תחום הסטאנטים והמסלולים הפרטיים בארץ. אתה אמרת שהשתתפת, מה האימרה שלך בנושא האם זה נכון להקים דברים כאלו?

קודם כל, אם יש את זה בכל העולם , אז למה שלא יהיה בישראל? זה תחום שיכניס המון כסף למדינה, הוא ישפר משמעותית את התחום המוטורי בישראל וזה כיף וכולם רוצים את זה. כיום זה לא חוקי, אבל עושים. כולם ירוויחו מזה בסופו של דבר, אני בכל אופן, בעד.

שאלה שכל רוכב מתחיל שואל את עצמו: על מה עדיף להתחיל לרכב, אופנוע או קטנוע? מה דעתך?

קטנוע, בתור התחלה. בכדי להתרגל לרכוב על 2 גלגלים. כדי ללמוד תגובות של דו גלגלי בכביש לעומת רכב פרטי. אלו תגובות שונות לגמרי, בין רכב לבין דו גלגלי. כשאתה על קטנוע אתה פתאום יותר מהיר מהם, הרבה יותר זריז, הרבה יותר קטן והם לא רואים אותך. כשאתה ישר עולה על אופנוע, הכל מסורבל. עד שאתה נכנס ועד שאתה תופס את זה, זה יכול להיות מאוחר מידי, אפילו בנפילה הכי קטנה. צריך להתחיל מקטנוע קטן, סביב ה125 סמ"ק. אם רוצים, עולים ל250 סמ"ק. אחרי 250, אתה רוצה לעלות, תעלה ל500-600 סמ"ק, עד שם זה בסדר. אחרי זה, אם כבר יש לך 600 ואתה רוכב מנוסה, אתה יכול לעלות לאן שאתה רוצה, השמיים הם הגבול.

בזמן האחרון, אתה יכול לראות "התקדמות" בעולם הדו גלגלי, לכלים שיש להם שלושה גלגלים. לפי דעתך זה פלוס או מינוס שיש לך שלושה גלגלים?

לפי דעתי זה מינוס ולמה זה מינוס? זה מינוס כי מערכת המתלים הקדמית, עובדת בעצם על חשמל. וכבר נתקלתי בלקוח שנכנס לפניה ובעצם מה קורה? בולם אחד מתכווץ ובולם אחד נפתח. והייתה לו שם בעיה חשמלית, עם המתלים והבולמים לא נפתחו. מה שקרה זה שהוא נכנס ישר אל תוך הסיבוב והוא נכנס בעץ. הוא ברוך השם יצא בסדר. הקטנוע יצא טוטאלוס וזה יכל להגמר אחרת לגמרי, ולמה זה? בגלל מערכת המתלים עם השלושה גלגלים. אני אישית לא אוהב אותם וזה לא יותר יציב. זה סטיגמה וזה נראה ככה, אבל זה לא יותר יציב. אתה רוכב אותו הדבר כמו על קטנוע שהוא 2 גלגלים, רק שהוא שלושה גלגלים עם מערכת מתלים קדמית שהיא בעצם חשמלית. זאת אומרת ש מים, גשם ודברים בסגנון יכולים לשבש הכל.

שאלה אחרונה לסיום: מה המשפט שאתה, עמי גבריאל מאמין בו?

"מלימון תעשה לימונדה". מכל דבר רע, יש גם את קצת הטוב הזה ומהקצת טוב הזה, תעשה משהו מופלא.

ולסיכום, יש מישהו או מישהי שאתה רוצה להגיד להם תודה?

בגדול לאשתי. אני חושב שאם לא היא, אני לא הייתי מגיע לאן שאני היום. זה המון הדחיפה שלה, העזרה שלה וכמובן עזרה של חמתי. אשתי עשתה עשתה המון ובזכותה אני פה.