הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לתאונות דרכים

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לתאונות דרכים

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לתאונות דרכים

אנשים עם הפרעות קשב וריכוז מעורבים בתאונות דרכים ובקבלת דוחות תנועה פי שניים או שלושה יותר מאנשים ללא הפרעות קשב וריכוז! אנשים עם הפרעות קשב נוטים להתרגז בקלות, מאבדים ריכוז ומתקשים בשמירה על רוגע ושקט – תארו לעצמכם איך כל אלה באים לידי ביטוי בנהיגה בכביש מהיר. ד"ר זיוה שגיא מנכ"ל "מרכז אלה- אימון להצלחה בשיטת ד"ר שגיא", מומחית להפרעות קשב וריכוז, עם טיפים לנהיגה רגועה ובטוחה יותר
שלושת המרכיבים העיקריים של הפרעת קשב – חוסר קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות – מעלים את הסיכון לנהיגה לא בטיחותית לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז ליקויים שונים, הנובעים מסיבות נוירולוגיות. ליקויים אלו עלולים לבוא לידי ביטוי בכביש בצורות שונות: קושי בתפיסה מרחבית; קושי בוויסות עצמי של התנהגויות, תגובות ומצב רוח; חוסר ארגון; חוסר סבלנות; חולמנות; יכולת מוגבלת לזכור פרטים בכביש; חוסר תשומת לב לתמרורים או לרמזורים אדומים או לאזורים הסמוכים לרכב; חניה במקומות אסורים; הערכת מהירות שגויה של הרכב אותו הם עוקפים; פנייה ללא איתות; אי שמירה על מרחק מהרכב שמלפנים; תגובות איטיות; מוסחות; אובדן ריכוז בעקבות תאונה שקרתה בכביש או משהו מעניין ברדיו; שימוש חסר במראות; תגובות אימפולסיביות בעקבות חוסר יכולת לעכב תגובה; אי-נתינת זכות קדימה; קואורדינציית עין-יד-רגל חלשה; צורך בריגושים שמוביל אותם לנהיגה פרועה ולקבלת החלטות מוטעות על הכביש; נהיגה במהירות מופרזת ועוד.
כמו כן, אנשים עם ADHD מושפעים יותר מאלכוהול ולכן הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, אפילו אם מדובר בכמות מזערית, עלולה להיות מסוכנת הרבה יותר. המחקרים מראים שאנשים שקיבלו טיפול להפרעות הקשב שלהם, העלו את רמת הריכוז בכביש ונהגו בפחות עצבנות.
טיפים לנהיגה בטוחה

  1. מומלץ מאוד לכבות את הנייד או להתקין באוטו מעמד מיוחד לניידים, כדי להימנע מחיפוש המכשיר בעת הצלצול. עדיף אפילו להרחיק את הטלפון הנייד מהישג יד בזמן נהיגה, כדי לא להתפתות לכתוב ו/או לענות למסרונים.
  2. השתדלו לא להחליף תחנות ברדיו או דיסקים תוך כדי נהיגה.
  3. אם אתם נהגים חדשים, הימנעו מנהיגה בשעות השיא, עד אשר תצברו מעט ניסיון. אם זה מתאפשר, בקשו מההורה (או אדם מבוגר אחר) שילווה אתכם קצת יותר מהזמן הקבוע בחוק, עד לצבירת ניסיון נוסף.
  4. שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה (ללא סוכרים וחומרים משמרים) ושינה רציפה וטובה משפרים משמעותית את הנהיגה.
  5. סימולציה בתוכנות שונות שמשפרת את מהירות התגובה של הנהגים (או הסימולציה של אור ירוק).
  6. נטילת ריטלין (או תחליפיו) לפני הנהיגה משפרת משמעותית את הנהיגה.
  7. ניתן גם להיעזר בחיישנים שמותקנים על האוטו או המכשיר הסלולארי.
  8. תהליך של אימון אישי, הנותן טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ואשר עוזר לעכב מתן תגובה, נותן כלים להתמודדות עם הלקויות ומלמד את המתאמן כיצד להתרכז טוב יותר ולשלוט בכעסים שלו.

ד"ר זיוה שגיא היא דוקטור לפסיכולוגיה. מאמנת אישית ומטפלת בשיטת ד"ר שגיא בילדים, מתבגרים ובוגרים עם הפרעת קשב וריכוז; מאמנת לשיפור הזוגיות; מנחת סדנאות להורים, לילדים ולמתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז וסדנאות למורים ולמנהלי בתי ספר; מאמנת אישית/קבוצתית בארגונים להתמודדות עם הגורם האנושי. מרצה בטכניון ביחידה ללימודי חוץ. לפרטים נוספים:
info@sagie-ls.com ; www.sagie-ls.com

פורסם בגיליון 3 | מגזין אגוריידר | אפריל 2014

כתיבת תגובה